mandag 26. mars 2018

Årets første haging!


20180326_155737[2213]

Endelig er jorda såpass myk at jeg kan luke og rydde litt i beda. Egentlig bare grovrens, for finluking blir det mer av litt seinere!

Blomsterløker er på vei opp flere steder, og primula har såvidt begynt å røre på seg. Men det er ikke så lenge siden telen begynte å dra seg tilbake. I vinter har vi hatt lite snø, men frost i flere uker så jeg er spent på om jeg har mistet noe i vinter! Blant annet et par rosestiklinger, Gerbe rose og Lykkefund.  Og en snøballbusk, Viburnum opulus 'Roseum', jeg var heldig og fikk noen greiner av en kollega. I tillegg sådde jeg sommerfuglbusk som jeg planta flere av! Tiden vil vise om det har gått bra :0) 

20180326_155749[2215]

Dette bedet ble utvidet i fjor høst, og jeg plantet to forskjellige peoner her, Paeonia lactiflora Rosea Plena, og Raspberry-Sundae, begge kjøpt på Åberge Planteskule, Ylvisåker ved Sogndal.  Gleder meg til de blomstrer :0)

Her står også en japansk lønn: Acer palmatum `Orange Dream`. Sommerfuglbusk ble det også plass til her.

Vel vel, ikke mye livstegn foreløpig. Viktig å ikke bli for ivrig med saksa………Vente til bjørka har fått museører!

I tillegg har jeg et lite bed borte ved hekken, der jeg planta en del som jeg sådde i fjor, akeleier, alunrot og solhatter. Her står også snøballbusk, pluss en vanlig lilla syrin (elsker duften), sommerfuglbusk og rosestiklinger!

Sommerfuglbuskene sådde jeg i fjor, og makan til voksekraft! De ble digre allerede i fjor, så de er utrolig takknemlige og enkle å få til :0)

Inne vokser Blodbeger, Lofos, Zinnia, Cobaea, Dahlia, Engletrompet, pluss tomatplanter og diverse andre urter flittig! Staudesådden står ute, og der skal den få fortsette å stå, for jeg har ikke plass til mer inne…..


ENDELIG HAR VI DEN HERLIGSTE TIDEN PÅ ÅRET!!!

Ønsker alle en deilig påskeferie!

20180324_132844[2222]


4 kommentarer:

  1. Hei! Det er så utrolig deilig når vi kan begynne våronnen i hagen :-)) God påske til deg!

    SvarSlett
  2. Så herlig!
    Vi har ennå snø og tele, så graving blir det ikke før etter påske...håper jeg.
    Utulig seint her nede i år, men det kommer nok.
    God påske og herlige bilder du deler:)

    SvarSlett
  3. Heldige deg! Jeg blir nesten dårlig når jeg ser bar mark ;)
    Bedet ditt blir nok veldig fint når veksten kommer i gang.
    God påske!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Det ser helt fantastisk ut med bar mark. Her det utrolig kaldt -10 grader i natt og såvidt på pluss-sidem i dag. Men sola skinner og det er kjempedeilig.
    God påske! Anne

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)