lørdag 15. februar 2014

Min frøsådde Clivia blomstrer endelig!

Denne har jeg sådd av frø jeg fikk av ei Cliviafrelst dame på HagEgal, et hageforum jeg har brukt mye opp gjennom årene. Dessverre virker nok ikke linken til forumet for øyeblikket, for de holder på med en større oppgradering.

Lady Clive, som hun kaller seg, har krysset frem flere spennende nyanser, men denne ble visst orange som den gamle jeg hadde! (Besøk bloggen hennes, så får du se alle flotte plantene hennes!)

Imidlertid har jeg en til som ikke har blomstret ennå, så det blir spennende å se hvilken fargenyanse den får!

De burde hatt vinterhvile på et kjøligere sted, men hos meg ble de bare stående i vinduskarmen i stua. Plutselig var der en blomsterstilk, som dessverre begynte blomstringen langt nede i bladrosetten! Den skal ikke vannes før stilken har kommet opp fra bladverket, men pytt pytt!

Jeg får være litt mere årvåken med den neste :0)

Clivia1

 

Her et forsøk på nærbilde av selve blomsten! Dessverre dårlig kvalitet på bildene, men fargen er riktig gjengitt. Jeg skal anskaffe meg et ordentlig kamera etterhvert :0)

Ønsker dere en fin helg!

10 kommentarer:

  1. Nydelig! Spennende å så selv! God helg :-)

    SvarSlett
  2. Så flott Clivia! En gang blomstra min helt nedi rosetten sånn at jeg nesten ikke så blomsten. Det var litt ergerlig! Nå har den pause, sikkert fordi vi har flytta, og Cliva skal ikke like flytting. Den står på kjølig soverom nå, så kanskje den kommer med blomst i år...

    SvarSlett
  3. Så nydelig den er. Morsomt at du har sådd den selv :) Jeg har nok ikke håndlag med Clivia. Min har ikke blomstret på flere år, stakkar. Den har stått kjølig en periode nå, så kanskje jeg skal ta den opp i varmen og håpe at det skjer noe.

    SvarSlett
  4. Vacker Clivia och extra kul när du sått den själv! Hur lång tid tog det till blomma, flera år räknar jag med, duktiga du :)

    SvarSlett
  5. Så flott den er :) Artig å ha sådd den selv. Beundrer tolmodigheten din,,,den er ikke jeg i besittelse av. Stueplanter lever ikke i 3 år hos meg :( En fin dag fra Tone

    SvarSlett
  6. Så flott den er! Moro med egensådde clivia. Jeg har huset fullt av clivia som jeg har sådd selv. De blir veldig store etterhvert, så de tar endel plass. Men de er vakre uten blomster også, så jeg har de som grønne planter.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Så flink du er som får til slike skjønnheter fra frø! :)

    SvarSlett
  8. Så fin den var! Ekstra moro med man har tatt frem fra frø.
    Ja, jeg har sett Lady Clive har noen helt spesielle fargevarianter.

    SvarSlett
  9. Så fin :) God helt til deg også.

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)